Semifinalens tidtabell
Onsdag 30.1.2019
Semifinalorter och kontaktpersoner
Esbo – Prisma Sello
Thomas Vasenius, 043 824 4169, thomas.vasenius@omnia.fi
Helsingfors – Prisma Kannelmäen Kaari
Sampo Niskanen, 040 531 3317, sampo.niskanen@businesscollege.fi
Jyväskylä – Prisma Keljo
Jaana Eirtovaara, 040 341 5812, jaana.eirtovaara@gradia.fi
Uleåborg – Prisma Limingantulli
Noora Schroderus, 050 563 6856, noora.schroderus@osao.fi
Semifinalkoordinator
Jaana Eirtovaara, Gradia
jaana.eirtovaara@gradia.fi
040 341 5812
Antal tävlande
3 tävlande / verksamhetsort inom läroanstalten
Tävlingsuppgifternas uppbyggnad och uppgiftsmodulernas centrala innehåll
Den tävlande ska bygga en punkt för produktpresentation av en bruksvara, där hen presenterar produkten med kundens behov som utgångspunkt. Tävlingsprodukterna består av en huvudprodukt och en sambandsprodukt till den.
I semifinalen presenterar tre tävlande samtidigt en produkt vid olika presentationspunkter. Den tävlande ska klara av produktpresentationen på ett främmande språk.
Tävlingsuppgiften och produkterna är de samma på alla semifinalorter.
Uppgiften kan ändras 30 procent. Ändringen presenteras först i början av tävlingsdagen i samband med den egentliga semifinaluppgiften.
Modul 1. Att bygga en presentationspunkt
Den tävlande ska på ett arbetssäkert sätt under tävlingspresentationen bygga upp en presentationspunkt, där hen presenterar och säljer en huvudprodukt och en sambandsprodukt.
Modul 2. Produktpresentation
Den tävlande ska presentera produkten mångsidigt och kundinriktat. Den tävlande ska klara av produktpresentationen på ett främmande språk (engelska). I produktpresentationen ska den tävlande lyfta fram aspekter som rör hållbar utveckling och produktsäkerhet.
Modul 3. Försäljning av en produkt
Den tävlande ska sälja produktpresentationens produkt och en kringprodukt som meddelas på tävlingsplatsen. I denna bedömningspunkt bedömer domarna den tävlandes förmåga att beakta räkneoperationer i anslutning till försäljning.
Modul 4. Interaktion och kommunikation
Den tävlande ska agera på ett aktivt, företagsamt och kundinriktat sätt under hela tävlingsprestationen. I denna bedömningspunkt följer domarna den tävlandes interaktion och samarbetsförmåga under hela arbetsprestationen.
Uppgiftens omfattning och tävlingstid
Tävlingstiden är 30 minuter per tävlingsomgång. Under den tiden ska den tävlande bygga upp presentationspunkten, presentera och sälja produkten samt plocka ner presentationspunkten. Den tävlande gör en kort självvärdering efter presentationen och får kort feedback av domarna.
Huvudsakliga bedömningskriterier och beskrivning av bedömningens genomförande
Mästare-tävlingens obligatoriska teman är företagsamhet, hållbar utveckling, arbetshälsa och arbetssäkerhet.
I bedömningen deltar minst tre domare, av vilka två representerar näringslivet. Varje domare bedömer varje tävlandes prestation i ca 10 minuter. Efter det samlas alla domare, och efter en kort diskussion ger de muntlig feedback på prestationen åt den tävlande.
Att bygga en presentationspunkt 15 p
- Att bygga en presentationspunkt med beaktande av kunderna och tiden för presentationen 5 p
- Arbetsergonomi och användning av material 5 p
- Arbetsomgivningens snygghet och systematiskhet 5 p
Produktpresentation 35 p
- Kontakt och aktivitet med kunden 5 p
- Att väcka intresse 5 p
- Att berätta om produkten (OEH) och instruktion i användningen av den 10 p
- Att dra nytta av språkkunskaper (på engelska) 5 p
Försäljning av en produkt (företagsamhet) 35 p
- Kartläggning av behov och hur produkten bjuds ut utgående från den 10 p
- Hantering av motpåståenden och/eller framförande av alternativa lösningar 5 p
- Beaktande av en sambandsprodukt 5 p
- Försäljarens räkneoperationer 5 p
- Att ge ett köpförslag och att dra nytta av faktorer som påverkar avslutandet av en försäljning 5 p
- Tilläggsförsäljning 5 p
Interaktion och kommunikation 25 p
- Kundbetjäningsattityd: beteende, kroppsspråk, leende och ögonkontakt 5 p
- Tydligt tal, ett kundinriktat språk 5 p
- Frågar och lyssnar 5 p
- Omsorg om ett lämpligt yttre i försäljningsarbetet och -omgivningen 5 p
- Utvärdering och utveckling av det egna arbetet (självvärdering) 5 p
Sammanlagt 100 p
Produkt som presenteras i tävlingen
OralB PRO 2-2700. I samband med huvudprodukten kan det finnas sambandsprodukter.
Den tävlande ska ta med sig
Tävlingsarrangören ansvarar för att produkter som ska presenteras och att allt material som behövs för att bygga upp presentationspunkten finns på plats. Den tävlande behöver inte ta någonting med sig. Tänk ändå på lämplig klädsel för produktpresentationen och förbered dig inför tävlingssituationen.
Uppgiftsbank
Du kan träna på gamla semifinaluppgifter som du hittar i Skills Finland rf:s uppgiftsbank.